Propietats del text
Adequació
|
A qui va dirigit el missatge?
Quines funcions del llenguatge incorpora?
|
Coherència
|
Com estructuraré el missatge?
|
Cohesió
|
Quins recursos faré servir perquè el missatge tingui
sentit, i no sigui repetitiu o incomprensible?
|
Correcció
|
Cal que el missatge sigui correcte, tant des del
punt de vista de la presentació, com de l'ortografia
|
Les regles fonètiques i ortogràfiques, morfosintàctiques i lèxiques, que permeten formar oracions acceptables, són només una part del conjunt de coneixements que domina l'usuari de la llengua. L'altra part està formada per les regles que permeten elaborar textos: les regles d'adequació, de coherència i de cohesió. Aquestes ens ajuden a discriminar les informacions rellevants de les irrellevants, estructurar-les en un ordre lògic i comprensible, escollir les paraules adequades, connectar les frases entre elles, construir un paràgraf, etc.
Tot seguit explicarem en què consisteix cadascuna d'aquestes regles.
Adequació
Qualsevol llengua presenta variacions: no parlen ni escriuen de la mateixa manera tots els membres de la comunitat lingüística, ni aquests membres utilitzen la llengua de la mateixa manera en totes les situacions comunicatives. Cadascú pot escollir entre usar la seua varietat dialectal o usar l'estàndard. Cada situació requereix l'ús d'un registre particular, que ve determinat pel tema, pel canal de comunicació, pel propòsit que tinguem i per la relació entre els interlocutors.
L'adequació és la propietat del text que determina la varietat (dialectal/estàndard) i el registre (general/específic, oral/escrit, objectiu/subjectiu i formal/informal) que cal usar.
Coherència
Hi ha informacions rellevants, que són apropiades per al text, i n'hi ha d'altres irrellevants, que són superflues i innecessàries. Quan parlem o escrivim, hem de saber discriminar aquests dos tipus d'informacions. Així mateix les informacions rellevants s'han d'estructurar d'una determinada manera, seguint un ordre lògic i comprensible.
La coherència és la propietat del text que selecciona la informació (rellevant/irrellevant) i que l'organitza en una determinada estructura comunicativa (introducció, apartats, conclusions, etc.
Cohesió
Les diverses frases que componen un text es connecten entre elles i formen una espessa xarxa de relacions. Els mecanismes que s'utilitzen per connectar-les s'anomenen formes de cohesió i poden ser de diversos tipus: repeticions o anàfores (l'aparició recurrent d'un mateix element en el text, a través de la sinonímia, la pronominalització o l'el·lipsi) enllaços o connectors (entonació i puntuació, conjuncions), etc.
La cohesió és la propietat del text que connecta les diverses frases entre elles, mitjançant les formes de cohesió. Aquests mecanismes tenen la funció d'assegurar la interpretació de cada frase en relació amb les altres i, en definitiva, d'assegurar la com
1.L'ADEQUACIÓ
L'adequació és la propietat per la qual un text s'adapta a la situació comunicativa
.
L'adequació és la propietat per la qual un text s'adapta a la situació comunicativa

Una
de les operacions més delicades a l' hora d'escriure un text és seleccionar el
registre adequat. És de sentit comú que no podem utilitzar el mateix tipus de
llengua per redactar un examen, escriure una nota als pares o compondre un
poema.
La
manera correcta d'enfocar-ho és pensar en la situació comunicativa: el registre
s' ha d'adequar al lector, al tema i al propòsit del text.
Pel
que fa als registres lingüístics, podem distingir tres nivells bàsics:
+ FORMAL
. Estàndard L’alimentació
del nen és molt important per un bon creixement
. Col·loquial Familiar Cal que el nano mengi bé
per fer-se gran
- FORMAL Vulgar: Si el xaval papeja de
gust, creixerà de conya
2. LA COHERÈNCIA |
La coherència es refereix a l’organització
interna del text, tant pel que fa a la quantitat i qualitat d’informació que es
dóna, com l’ordre i estructura en què es presenta.
La
quantitat d'informació ha de ser suficient i, quan sigui excessiva, repetitiva
o deficient, caldrà rectificar-la. La qualitat de la informació demana una
exposició clara de les idees, amb un llenguatge precís i amb una unitat de
registre. Però, com aconseguir una exposició clara de les idees? Hi ha una
opinió molt estesa que considera l'escriptura com un acte de creació
espontània, consistent a anar apuntant idees damunt d'un paper a mesures que
ens vénen al cap. Si ho fem així, produirem textos desordenats: un garbuix
d'idees que pot confondre el lector. Ben al contrari, per aconseguir un text
ben estructura cal tenir paciència i recórrer un camí de diverses etapes:
- PLUJA D’IDEES. Moment de generar idees. Apunta tot el que se t’acudeixi. No et preocupis per la gramàtica, l’ordre, la cal·ligrafia. Ja tindràs temps d’organitzar-ho.
- PLANIFICAR L’ESTRUCTURA. Cal organitzar les idees. Fes un esquema i ordena jeràrquicament del idees ( principals i secundàries) i establir relacions entre elles. Selecciona i ordena la informació pensant en el propòsit del text.
- L’ESBORRANY. Ara cal donar forma al text, fer un primer redactat. És el moment de construir frases gramaticalment correctes, ben cohesionades; escull el to i el registre lingüístic segons el lector i la situació comunicativa.
- LA REVISIÓ. Rellegeix i poleix el tex fins que el resultat t’agradi. Revisa’n el contingut i l’estructura. Corregeix la gramàtica, l’ortografia, el vocabulari i l’estil; si cal, consulta el diccionari.
- TEXT DEFINITIU. Finalment, quan passis l’esborrany en net obtindràs el text definitiu i acabat
L'estructuració del text suposa una
presentació ordenada de les idees que pot seguir en molts casos l’estructura
bàsica del tipus de text que es presenta. Molts tipus de text tenen una
estructura estandaritzada que cal conèixer. Són unes convencions que ens
facilitaran la feina a l' hora de planificar i estructurar el contingut. Són
casos típics la carta (salutació, introducció, exposició, cloenda, comiat i
signatura), la narració (plantejament, nus i desenllaç), la notícia (titulars,
entrada i cos), la instància, el currículum, etc. Però molts altres textos no disposen d'una
estructura predeterminada. Aleshores, què fem? Al principi, i fins que no es tingui un bon domini de
l'expressió, val la pena procurar que tots els nostres textos disposin d'una
estructura de tres parts: inici (introducció o plantejament), desenvolupament
(nucli o cos) i cloenda (conclusions o desenllaç). En aquest punt, cal destacar la utilitat del paràgraf com a unitat
de significat i de fàcil reconeixement visual.
La cohesió tracta de les connexions
internes que té el
text, que fa que es presenti com un tot ben lligat.
Un text és una estructura
complexa, composta (a nivell superficial) per paraules, oracions i paràgrafs.
Entre aquestes unitats menors s'estableixen uns lligams gramaticals i de
significat que donen unitat al text. És el que anomenem mecanismes de cohesió.
Serveixen per posar en relleu les connexions de temps, de lloc, de causa, de
conseqüència ... que existeixen a l'interior del text. És molt important
utilitzar-los correctament per tal d'obtenir escrits clars i ben articulats, i
així evitar la sensació de fragmentació o confusió que a vegades produeixen
alguns textos.
Els principals mecanismes
de cohesió textual són: la repetició de paraules (anàfores, sinònims, pronoms,
... ) i els nexes o connectors (preposicions, conjuncions, ... ).
Repetició. La repetició de paraules al llarg del text,
directa o indirectament (per mitjà de substituts) permet seguir el fil del
discurs sense perdre's. Si una mateixa paraula apareix repetida al llarg del
text se'n diu anàfora. Aquest recurs s'ha d'utilitzar amb moderació: abusar-ne
indica pobresa lèxica. Per tant, si volem seguir el fil del discurs sense
abusar de la repetició d'una paraula (anàfora), haurem de buscar substituts.
Els principals substituts són:
1.Sinònims: paraules
diferents, però amb igual significat. La
pel·lícula m’ha agradat, tot i que era un film francès.
2.Hiperònims: Paraules de
significació més àmplia. Tinc un pis
petit, de 50m, però per a mi és un habitatge suficient.
3.Pronoms: substitueixen
el nom.
Personals: El director està reunit, però li preguntaré si pot sortir
Demostratius: Aquest nen és moreno; aquell és ros.
Possessius: El seu cotxe és vermell i el meu és negre
Neutres: Em
va pessigar a la galta. Això no em
va agradar gens.
4.Adverbis: Havíem
quedat al bar, però allí no hi havia
ningú.
El·lipsis: El substitut és zero. El jazz m’agrada: el rock, també
Els
nexes o connectors. Els nexes o connectors estableixen relacions de
significat entre dos sintagmes, oracions o paràgrafs. Exemple: Ens estimem
molt, però no podem viure junts perquè sempre ens barallem. Ara llegeix les
frases prescindint dels connectors. La relació no és tan explícita: Ens
estimem molt; no podem viure junts; sempre ens barallem.
Tradicionalment, les
preposicions s'encarreguen de relacionar sintagmes i les conjuncions, oracions.
Però també poden fer de connectors els adverbis i les locucions adverbials
(col·locats al principi de la frase): després, mentrestant, contràriament ...
Fins i tot, podem fer servir sintagmes preposicionals: al mateix temps, en
altres paraules, ... segons el tipus de text, els connectors poden ser:
-
Connectors
d’espai i temps. Els trobarem en els textos descriptius i
narratius. Exemple: on, a dalt, a la
dreta, darrere...; quan, abans, mentrestant, immediatament...
-
Connectors
dialèctics o de relació lògica. Els trobarem en els textos
argumentatius i explicatius.
Exemple:perquè, ja que, però, malgrat que, de manera que, doncs, encara que...
CONNECTORS QUE SERVEIXEN PER ESTRUCTURAR UN TEXT
Els connectors que s'utilitzen per estructurar un text
són aquells que serveixen per marcar el fil conductor del discurs i distribuir
la informació, ja sigui introduint un aspecte o punt nou del tema que es
tracta, o bé fent èmfasi en una idea ja esmentada. A diferència dels connectors
que estructuren idees, afecten un fragment relativament extens del text (un
paràgraf, un apartat, un grup d'oracions, etc.) i, d'aquesta manera organitzen
el contingut discursiu en diverses parts interrelacionades i, per tant, tenen
una incidència directa en la cohesió del text.
Bàsicament, aquest tipus de connectors es poden agrupar
en tres grups principals, que coincideixen amb les tres parts prototípiques
dels textos (introducció, cos i conclusió):
a) Connectors d'inici: serveixen per introduir un tema o
bé inaugurar una sèrie dins el discurs.
b) Connectors de continuïtat: la seva funció és indicar
que la informació que introdueixen forma part d'una enumeració o sèrie de la
qual no constitueix el membre inicial.
c) Connectors de tancament: assenyalen el final d'una
sèrie discursiva.
A continuació, examinarem amb més detall els connectors
que s'utilitzen per estructurar un text:
Introduir el tema del text (serveixen
per presentar el tema)
|
l'objectiu principal de, ens proposem exposar, aquest
escrit tracta de, ens adrecem a vostè per,...
|
Encetar un tema nou (introdueixen un tema nou o
un nou aspecte)
|
respecte a, pel que fa a, un altre punt és, quant a,
sobre, el punt següent tracta de, en relació a, etc.
|
Marcar ordre (indiquen les parts del text
i la rellevància de la informació seleccionada)
|
d'entrada, d'antuvi, per començar,
en primer lloc, primer en segon lloc, segon en tercer lloc, tercer en darrer lloc, en últim terme, finalment, al final, per acabar, ... |
Distingir (presenten arguments o
aspectes oposats)
|
d'una banda, per un costat, de l'altra, per l'altre,
d'altra banda, per una altra part, al contrari, en canvi, etc.
|
Continuar sobre el mateix punt (introdueixen
informació que forma part d'una enumeració però no n'és l'element inicial)
|
a més a més, endemés, a més, després, així mateix,
tanmateix, tot seguit, d'altra banda, per altra part, etc.
|
Posar èmfasi (destaquen una informació)
|
és a dir, en altres paraules, dit d'una altra manera,
tal com s'ha dit, val la pena dir, cal insistir, el més important, la idea
central és, convé destacar, s'ha de tenir en compte, o sia, això és, en
efecte,...
|
Donar detalls (introdueixen exemples per
corroborar una informació presentada)
|
per exemple, p. ex., cf., en particular, en el cas de,
a saber, com a mostra, com és ara, així, etc.
|
Resumir (assenyalen el final d'una
sèrie discursiva)
|
en resum, resumint, recapitulant, breument, en pocs
mots, globalment, recollint el més important, en conjunt, ...
|
Acabar (introdueixen una conclusió)
|
en conclusió, per concloure, per acabar, finalment,
així doncs, en definitiva, ...
|
Indicar temps (marquen discursivament la
progressió temporal)
|
abans, suara, anteriorment poc abans, al mateix temps,
simultàniament, en el mateix moment, llavors, després, més tard, més
endavant, a continuació, tot seguit,...
|
Indicar espai (assenyalen relacions de
lloc)
|
a dalt i a baix, més amunt i més avall, davant i
darrera, sobre i sota, a la dreta / esquerra, al mig / centre, a prop i
lluny, de cara i d'esquena, al centre / costats, endins i enfora, a
l'interior i a l'exterior, etc.
|
CONNECTORS
QUE SERVEIXEN PER ESTRUCTURAR IDEES
Com hem esmentat abans, aquest connectors són bàsicament
les conjuncions de la gramàtica tradicional. Serveixen per establir relacions
logico-semàntiques entre les frases i, per tant, encadenen les informacions que
hi apareixen. Així doncs, el fet que els connectors explicitin la relació
semàntica que hi ha entre les diferents oracions facilita la interpretació del
text. D'altra banda, també podem afirmar que aquest tipus de connectors posen
de manifest relacions de coherència entre les idees, ja que en els casos en els
quals hi ha més d'una interpretació possible, el connectors textuals concreten
i expliciten la relació semàntica adequada en aquell context determinat.
Tot seguit analitzarem els diferents tipus de connectors
que existeixen per estructurar les idees:
Indicar causa
|
perquè (+ v. ind.), vist que, a causa de / que, a raó
de, ja que, puix que*, gràcies a / que, per culpa de, car*, com que, a força
de, atès que, considerant que, a còpia de, etc.
|
Indicar conseqüència
|
en conseqüència, a conseqüència de, per consegüent, per
tant, així és que, cosa que, de manera que, per aquest fet, per això, doncs,
etc.
|
Indicar condició
|
a condició de / que, en cas de / que, amb que, si,
només de / que, posat de / que, etc.
|
Indicar finalitat
|
perquè (+ s. subj.), per tal de / que, a fi de / que,
la finalitat del qual, amb l'objectiu de / que, etc.
|
Indicar oposició
|
en canvi, ans (al contrari)*, no obstant, ara bé, en
contra, amb tot, al contrari, nogensmenys*, tanmateix, etc.
|
Per indicar objecció
|
encara que, mal que, malgrat de / que, baldament, per
bé que, tot i que, etc.
|
*Connectors més cultes i poc habituals avui en dia.
DOS CONSELLS:
-
Cal situar els nexes o connectors en
un lloc destacat ( a l’ inici de la frase o del paràgraf) per tal que el lector
comprengui amb facilitat l’ordenació del text.
-
No abusis dels connectors: poden
carregar l’expressió
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada