Els pronoms febles
exercicis
100.Omple els
espais buits amb els pronoms febles o amb les combinacions de pronoms febles
corresponents:
La Júlia i en Miquel han anat de vacances a
Praga. A l'agència …..... havien dit que era una de les ciutats més boniques
d'Europa. Tenen amics que........... havien anat abans i sempre ...........
deien que es decidissin, que.............. agradaria molt. Tot plegat, va acabar
de decidir............. Avui he rebut una postal d'ells: ............. deien que
Praga és encantadora, que la ciutat és un somni. Es veu que ................
recorren de dalt a baix. Només han tingut un problema: a la Júlia .........
.... ha
picat una abella i en Miquel està una mica preocupat. Però sempre .............està,
s'amoïna per ben poca cosa. Diuen que el menjar no està malament, encara que és
una mica difícil digerir..........., perquè és molt substanciós. En resum, que
m'estan entrant ganes d'anar............... a mi també.
101.
Recepta
Ànec mut del Penedès rostit amb prunes i pinyons
Restaurant: Sant Jordi (ca la Katy)
Dificultat: mitjana
Preu: mitjà
Temps d'elaboració: 1 hora 30 minuts
Cos
Preparació
- En primer lloc, salpebreu l'ànec sencer i rostiu…….. en una cassola de fang amb oli d'oliva i una mica de llard.
- Un cop estigui ben daurat, tireu……els licors, el vermut negre i el licor de taronja, el canó de canyella, i la taronja i la poma, tallades a trossos i sense treure…… la pell. Afegiu……. una mica d'aigua, tapeu la cassola i deixeu….. coure una hora i mitja.
- Mentre l'ànec es va fent, aprofiteu per fregir els pinyons en una paella amb una mica de mantega, només durant 2 minuts i vigilant que no es cremin.
- Quan l'ànec ja estigui a punt, talleu…. a quarts, i torneu…. a posar a la cassola, juntament amb els pinyons, fregits, i les prunes. Deixeu….. 10 minuts al foc i ja podreu servir l'ànec, acompanyat amb poma, taronja, pinyons i prunes, i cobert amb una mica de salsa.
Recurs CPNL que us ajudarà amb els pronoms febles
El Complement Predicatiu
El Complement Predicatiu és un sintagma adjectiu que, alhora, complementa el verb i un altre element oracional (el subjecte o el CD):
Ex: Ha arribat a casa molt cansat.
El riu baixava tèrbol.
El jutge va deixar lliures tots els detinguts.
Encara conserva viu el record de la seva mare.
Aquests adjectius subratllats són complements del verb (responen a la pregunta COM va arribar, COM baixava el riu...) i concorden en gènere i nombre amb el subjecte o el CD de l’oració.
El Complement Predicatiu es podria confondre amb un CCM, però cal recordar que un adjectiu mai no podrà fer de CC de cap tipus, és impossible.
Substitució pronominal del Complement Predicatiu
El pronom que substitueix el Complement Predicatiu és: HI.
Ex: Els tomàquets es van tornar vermells: Els tomàquets s’hi van tornar.
Es va quedar sord: S’hi va quedar.
Arriba cansat:Hi arriba.
Atenció: Els verbs FER-SE, DIR-SE, ELEGIR i NOMENAR, però, reclamen el pronom EN, en comptes de hi.
Ex: Aquest noi es fa gran: Aquest noi se’n fa.
La Maria també es diu Puig: La Maria també se’n diu.
Exercicis
1. Digues quina funció fan els adjectius subratllats. Si es tracta de Complements Predicatius, digues si es refereixen al subjecte o al CD.
a) Durant els mesos d’estiu les grans ciutats es queden buides.
b) Hem trobat l’Ernest molt canviat.
c) Esperaven tranquils la sentència del jutge.
d) En Josep es mostrava preocupat.
e) Hem anat al restaurant mexicà nou.
f) La presidenta ha adoptat una actitud inadequada davant el conflicte plantejat.
g) Ella cuida molt la seva figura artística.
h) El nen portava la camisa trencada.
i) El pare es conserva molt jove.
j) Ha penjat la cortina estampada.
2. Indica si els complements en negreta són atributs o predicatius i després substitueix-los pels pronoms febles que hi corresponguin.
a) En Froilà és baix.
b) El riu va ple.
c) S’ha fet ric.
d) Les muntanyes semblen llunyanes.
e) La Cristina es va posar vermella.
f) L’Antoni és el seu company.
g) Ja són les dues.
h) Es va presentar enfadat.
El CD, el CI, el CRV, el CC, l’Atribut i el Predicatiu: repàs
1. Digues quina funció sintàctica fan els sintagmes subratllats i substitueix-los pel pronom feble adequat.
a) Estimo molt en Carles.
b) No són pas els pitjors de la classe.
c) Sembla molt beneit, en Marià.
d) Aquesta senyora es manté jove.
e) Canta alegrement a la dutxa.
f) Faré un regal al meu amic.
g) M’he acostumat a la bona vida.
h) Va quedar sord a causa de l’accident.
2. Fes l’anàlisi morfosintàctica de les oracions següents.
a) Aquella senyora tan elegant ahir va robar un pot de detergent al supermercat.
b) En Manel és un noi molt rondinaire.
c) La teva amiga francesa va caure desmaiada ahir a la plaça del poble.
d) El meu veí del tercer morirà arruïnat a casa seva un dia qualsevol.
Col·locació i ordre dels pronoms
Quan hem de substituir dos o més complements per dos o més pronoms febles, els posem o bé tots plegats davant el verb o bé tots plegats darrere el verb. També cal tenir en compte que en la combinació de dos o més pronoms febles davant o darrere el verb, hem d’escriure l’apòstrof tan a la dreta com puguem.
Ex: me’l volia prendre volia prendre-me’l
Fixa’t, doncs, que, en agrupar-los, l’ordre en què els col·loquem segueix aquest esquema:
Reflexiu
2a persona
1a persona
3a persona
Adverbials
CI
CD/Atribut
SE
TE,US...
ME,ENS...
LI, ELS...
EL, HO...
EN, HI
COMBINACIONS DE CI + CD
a) Estructura CI (1a, 2a persones; reflexiu) + CD
em, et, ens, us; es + el, la, els, les; en; ho
CI CD
Ex: me’l va deixar (el llibre, a mi)
te’l donaré (el globus, a tu)
me’n porta (iogurts, a mi)
us la tancarà (la porta, a vosaltres)
ens ho dirà (això, a nosaltres)
porta-me-les (les claus, a mi)
torna-me’l (el bolígraf, a mi)
b) Estructura CI (els) + CD
el + el, la, els, les; en; ho
CI CD
Ex: els el dono (el llapis, a ells/elles)
els la porta (la maleta, a ells/elles)
els els ensenyo (els plats, a ells/elles)
els les compra (les llibretes, a ells/elles)
els en dóna (caramels, a ells/elles)
els ho diu (això, a ells/elles)
Nota: A la llengua parlada, hom sol reduir les combinacions els el, els la, els els, els les, els ho en una sola forma: ELS HI. Cal evitar aquesta combinació en els casos esmentats.
Exercici
1. Substitueix el CD i el CI d’aquestes oracions i fes-ne la combinació que calgui.
a) Deixarem les joguines als nens.
b) Fes la comanda als proveïdors.
c) Recomana als companys que hi vagin.
d) Envia el paquet als avis.
e) Voldria regalar aquests llibres als companys.
f) Dóna les instruccions als clients.
g) Ofereix pastes als convidats.
h) Posa el jersei als nens.
i) La portera explica als veïns el que ha passat.
j) En Nicolau porta regals als seus nebots.
c) Estructura CI (li) + CD
A les dues estructures anteriors el CI sempre s’ha col·locat davant el CD. Tanmateix, aquest ordre es canvia quan el CD és representat per el, la, els, les i el CI per li, que es transforma en hi. Observa aquests canvis:
LI + EL, LA, ELS, LES
蜉蜉
EL, LA, ELS, LES HI
蜉
L’HI
LA HI
ELS HI
LES HI
Per exemple: l’hi tornaré (el disc, a ell/a ella)
la hi deixaré avui (la recepta, a ell/a ella)
els hi prendré (els colors, a ell/a ella)
les hi conec (les trampes, a ell/a ella)
pren-los-hi (els contes, a ell/a ella)
compra-l’hi (el vestit, a ell/a ella)
Tingues en compte, però, que quan el pronom de CI li es combina amb els pronoms de CD en i ho, no fem el canvi de li per hi; així doncs, direm o escriurem:
li’n portaré (flors, a l’àvia)
li ho tornaré (això, al meu germà)
Exercici
1. Substitueix el CD i el CI d’aquestes oracions i fes-ne la combinació que calgui.
a) Aquest individu ha pres la cartera al passatger del bigoti.
b) Hem encarregat les postres a la Neus.
c) Ha cedit la paraula al sots-secretari.
d) He venut la brusa a la Joana.
e) Aviat retornaran el material a la Lluïsa.
f) Han apujat el sou al Sergi.
g) Dóna això al noi.
h) Regaleu el que vulgueu a la vostra amiga.
i) El pagès porta pomes a la mestressa.
j) He deixat la moto a la Sílvia.
COMBINACIONS AMB ELS CRV, C. PREDICATIUS I CC.
Quan combinem els pronoms de 1a, 2a i 3a persona amb els pronoms substitutius dels CRV, Predicatius i CC (en, hi), cal seguir la norma general, és a dir, primer col·loquem els de 1a, 2a i 3a persona i després en o hi.
Exemples: Us heu burlat d’en Pere: Us n’heu burlat.
Li parlava de les vacances: Li’n parlava.
Es va quedar sord: S’hi va quedar.
Em vaig llençar al riu: M’hi vaig llençar.
La duré al zoològic: La hi duré.
Vaig trobar-los a l’institut: Vaig trobar-los-hi
Observacions
a) Les combinacions pronominals en+en, hi+hi, en+ho, ho+hi, no són admeses ni possibles per la llengua. Així doncs, en oracions com ara
L’Albert porta aigua de la font
CD CC
solament podem substituir un complement o bé l’altre, però mai tots dos alhora:
L’Albert en porta de la font
L’Albert en porta aigua
b) Com que la pronunciació dels pronoms següents és idèntica, cal que distingeixis molt bé entre:
li (CI): li compra un cendrer (a ell/a ella)
l’hi (CD+CC): l’hi deixa (el compàs, a la taula)
l’hi (CD+CI): l’hi tornaré (el compàs, al meu germà)
l’hi (CD+Pred.): l’hi he trobat (en Pere, envellit)
li hi (CI+CC): li hi portaré la maleta (a ell, a l’estació)
Combinació de pronoms febles: exercicis
1. De les combinacions següents, indica la funció sintàctica dels complements verbals, substitueix-los per pronoms febles i fes-ne la combinació binària adequada.
a) Ens dediquem al bricolatge.
b) El vi es torna agre.
c) Envio la carta per correu.
d) Colliu el guix de terra.
e) Ens hem perdut pel bosc.
f) No us rigueu d’aquell noi.
g) T’estires al sofà.
h) En Marc es considera estudiós.
i) S’interessa per la música.
j) Els parla de l’excursió.
2. Fes el mateix:
a) Et prenien per poca-solta?
b) Us recordeu de l’accident?
c) Deixa el telèfon damunt la taula.
d) Treu aquesta escala d’aquí.
e) Ens porten a la Rambla.
f) M’avinc amb el meu germà.
g) El considero una mica tímid.
h) Li vaig trucar al despatx.
i) Dono l’anell per perdut.
3. Digues quina funció sintàctica fan els sintagmes subratllats, substitueix-los per pronoms febles i fes-ne la combinació adequada.
a) Duen els paquets a correus.
b) Traurem la pols del calaix.
c) Carreguen el carro a l’era.
d) La Pepa ha trobat un escarabat sota la paella.
e) Vendrem arracades al mig de la plaça.
f) Van trobar la Berta davant del bar de l’estació.
g) Feu xocolata desfeta als nens.
h) Posaré cianur al seu suc de taronja.
i) Parleu de l’operació als vostres fills.
j) Donarem les medalles al teu germà.
k) Escriu els exercicis a la llibreta.
l) Fes un petó a la Maria.
m) En Jordi va dir a en Pere que no s’enfadés.
n) Demanaré a en Cesc si vol sortir amb mi.
o) He deixat plantat en Biel.
4. Omple els buits amb la combinació adient (sempre dos pronoms).
a) Si necessiten tela, d’aquí a un parell de dies ___ ___ podrem servir un quilòmetre, si cal.
b) Quant deuen costar aquelles sabates de xarol? Quan vinguin els dependents, ___ ___ preguntarem.
c) Digues als músics que encara tinc les seves partitures i que ___ ___ tornaré tan aviat com pugui.
d) Els clients que vénen al nostre forn a comprar el pa, generalment ja porten bossa, però quan no en duen ___ ___ emboliquem amb un paper molt net.
e) Van demanar a l’empleat de l’agència de viatges l’adreça de l’hotel, però no ___ ___ va saber trobar.
f) Joan, afanya’t a fer el sopar als convidats i serveix-___ ___ de seguida, que ja els ronquen els budells...
g) Els seus amics saben mantenir secrets. Si mai volguéssiu descobrir-___ ___ algun, no ho aconseguiríeu pas.
h) Aquests informes són per als arquitectes: fes-___ ___ arribar tan aviat com puguis, que l’Enric i el Joan els esperen amb candeletes.
5. Fes l’anàlisi morfosintàctica completa de les oracions següents.
a) El meu amic confiava massa en les seves possibilitats.
b) Aquest hivern, la neu ha tallat totes les carreteres de muntanya.
c) Aquests nois tan cridaners no aprovaran mai el curs.
d) Encara conserva viu el record d’aquell amic tan estimat.
e) En Lluís tot el dia pensa en la Lluïsa.
6. Encercla la resposta més adient.
* L’entrenador va decidir que els estrangers no jugarien, però no ___ va comunicar fins una hora abans del partit.
a) els ho b) els hi c) s’ho d) els el
* Quan ja ___ anava, el van cridar novament.
a) ‘s b) se’n c) se n’ d) es n’
* Aquells tortells són boníssims. Si no s’ho creu, ___ i comprovi-ho vostè mateix.
a) tastil’s b) tasti-los c) tasti’ls d) tasti-lis
* ___ demà plou a bots i barrals, no sé pas ___ vindrem a l’excursió.
a) sí ... si b) si ... s’hi c) s’hi ... s’hi d) si ... si
* El disbarat ja estava fet! Era inútil penedir ___.
a) –ho b) –se’n c) –lo d) –s’hi
* En Raül no pot ni veure la Matilde: tot el dia ___ critica.
a) l’ha b) li c) la d) l’hi
*Si encara no teniu aquest electrodomèstic, compreu ___ com més aviat millor.
a) –se’l b) ‘l c) –hi d) –vos-el
* Si em deixeu la serra mecànica, aquest vespre ___ tornaré.
a) us la b) us-la c) vos la d) vos-la
* Els advocats ja tenen preparat l’informe per a l’alcaldessa i han anunciat que demà ___ lliuraran.
a) li b) l’hi c) la hi d) se la
* Plou molt i no tinc paraigua, però ___ igual mullar-me.
a) m’és b) més c) és d) mes
* Es tornà vermella de cop. ___ tornà de seguida.
a) se’n b) s’hi c) se n’hi d) s’ho
* Per al Paco, ells no fan res ben fet; només sap veure ___ els defectes.
a) –los b) –lis c) –els d) ‘ls
* La Cristina ha demanat roses i en Josep ___ ha portades un pom.
a) li n’ b) n’hi c) n’ d) se’n
* En Teodor li va dir: “No et precipitis: mira ___ bé abans de prendre cap determini.”
a) –tu b) –t’ho c) ‘t’ho d) ‘t-ho
* Això que us han dit, oi que ___ ha posat malament?
a) s’us b) es us c) se us d) se vos
* Van assegurar que li cantarien les quaranta, però veig que no ___ han cantades.
a) les hi b) lis c) se les d) se li
* Li volia prendre el punyal dels dits, però no va aconseguir d’agafar ___.
a) –l’hi b) –la-hi c) –se’l d) –li-ho
* Els formularis que ell em va demanar, ___ envio per correu certificat.
a) els els b) els n’ c) la hi d) els hi
* Demà explicarem aquests acudits als amics. Quan ___ expliquem es faran un fart de riure.
a) els ho b) els hi c) els l’ d) els els
* Va entrar al bar de sempre. Com que el cambrer ja sabia que volien un cafè, va començar a preparar ___.
a) –los-el b) –els-el c) –se’l d) –los-hi
* Si havia anat a comprar el pa, no és pas perquè fos un noi servicial sinó perquè el seu pare ___ havia manat.
a) –l’hi b) li ho c) s’ho d) n’hi
* En sortir al terreny de joc, el futbolista va notar que les botes li feien mal i ___ va canviar.
a) els hi b) se’ls c) se les d) les hi
* Els amenaçà dient que els estriparia el carnet i, davant l’astorament de tothom, va estripar ___.
a) –los-ho b) –ho-els c) –los-lo d) –los-el
* Aquell avi es desvivia per les noies del poble i els escrivia poemes. Es tancava totes les tardes per escriure ___ un parell.
a) ‘ls-en b) –lis-en c) –los-en d) –les-en
Substitució pronominal del CRV
Els pronoms que substitueixen el CRV són els següents:
a) Si el CRV està introduït per la preposició de: EN.
Ex. Dubtem de tot: En dubtem.
Parlen de l’aniversari d’en Joan: En parlen.
b) Si el CRV està introduït per les preposicions a/en/amb: HI.
Ex. En Carles s’ha acostumat a la bona vida: En Carles s’hi ha acostumat.
Penseu en mi: Penseu-hi.
No es relaciona amb el veïnat: No s’hi relaciona.
Exercicis
1.Subratlla el CRV de les oracions següents i substitueix-lo pel pronom feble que calgui.
a) Ningú no renunciava al premi final.
b) Va bé acostumar-se a fer esport.
c) Només parlaven de futbol.
d) Noi, pensa en el menjar dels ocells!
e) Es dediquen a la venda de llibres vells.
f) No sap jugar a escacs.
g) S’entossudeix a negar els fets.
h) Parlen de la noia rossa.
i) Ha renunciat als plaers.
j) Viuen dels seus pares.
2. Indica si els sintagmes subratllats són CRV o no.
a) Vaig pensar en el vigilant.
b) T’has oblidat del fantasma?
c) Sempre passa per aquell carrer.
d) T’has adonat de la gràcia de la situació?
e) No s’acostumava a la foscor.
f) Em vaig recordar de les espelmes.
g) S’ha acomiadat dels seus familiars.
h) No m’agrada prescindir de les comoditats.
i) La metgessa va entrar a la consulta.
j) El jutge ha accedit al canvi de dia.
El CD, el CI, el CC i el CRV: repàs
1. Digues si els sintagmes subratllats són CD, CI, CC (en aquest cas,digues de quin tipus és) o CRV.
a) Treballa en aquest taller de mala mort.
b) S’ha acostumat a la bona vida.
c) Ensenya’m la moto nova.
d) Han detingut els culpables del robatori.
e) He deixat els meus apunts a la Maria.
f) No es recorda de l’Amèlia.
g) Em canso de tota la gent cridanera.
h) Entens el que t’estic dient?
2. Substitueix els sintagmes subratllats de l’exercici anterior pels pronoms febles que calgui i escriu correctament tota la frase.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
3. Fes l’anàlisi morfosintàctica de les oracions següents.
a) Els meus amics confien sempre en mi.
b) Cada dia llegeixo un capítol del llibre de lectura de català.
c) Avui pagaré els llibres a l’encarregat de la biblioteca.
d) Tota la nit vam parlar d’aquella pel·lícula tan bona.
e) Demà pagaré el rebut de la llum a la mestressa del pis.
f) Els nois del meu carrer compren molts rams de flors a les seves xicotes.
g) M’agraden les torrades amb tomàquet.
h) El veí del tercer toca un tango per a la seva dona.
i) Collirem roses vermelles del jardí per a l’àvia.
L'Atribut
Exercicis
Exercicis repàs CD i CI ( abans examen)
1.Substitueix el CD i CI d'aqustes oracions i fes la combinació que calgui:
1) Deixarem les joguines als nens.
2) Fes la comanda als proveïdors
3) Recomana als companys que hi vagin.
4)Envia el paquet asl avis
5)Voldria regalar aquests llibres als companys
6)Dóna les instruccions al clients
7) Ofereix pastes als convidats
8)Posa el jersey als nens
9) La portera explica els veïns el que ha passat.
10) En Nicolau porta regals als seus nebots
2. Ara amb la combinació de pronoms que se't proposa crea les oracions amb els complements que calgui:
exemple:
a) La hi ha venut: Ha venut la brusa a la Joana.
b) Les hi hem encarregat:
c)La hi ha cedit:
d) La hi ha venut:
e) L'hi retornaran:
f) L'hi han apujat:
g) Dóna-li-ho:
h) Li ho regaleu:
i) li'n porta:
j) La hi he deixat:
El C. Circumstancial
El Complement Predicatiu
El Complement Predicatiu és un sintagma adjectiu que, alhora, complementa el verb i un altre element oracional (el subjecte o el CD):
Ex: Ha arribat a casa molt cansat.
El riu baixava tèrbol.
El jutge va deixar lliures tots els detinguts.
Encara conserva viu el record de la seva mare.
Aquests adjectius subratllats són complements del verb (responen a la pregunta COM va arribar, COM baixava el riu...) i concorden en gènere i nombre amb el subjecte o el CD de l’oració.
El Complement Predicatiu es podria confondre amb un CCM, però cal recordar que un adjectiu mai no podrà fer de CC de cap tipus, és impossible.
Substitució pronominal del Complement Predicatiu
El pronom que substitueix el Complement Predicatiu és: HI.
Ex: Els tomàquets es van tornar vermells: Els tomàquets s’hi van tornar.
Es va quedar sord: S’hi va quedar.
Arriba cansat:Hi arriba.
Atenció: Els verbs FER-SE, DIR-SE, ELEGIR i NOMENAR, però, reclamen el pronom EN, en comptes de hi.
Ex: Aquest noi es fa gran: Aquest noi se’n fa.
La Maria també es diu Puig: La Maria també se’n diu.
Exercicis
1. Digues quina funció fan els adjectius subratllats. Si es tracta de Complements Predicatius, digues si es refereixen al subjecte o al CD.
a) Durant els mesos d’estiu les grans ciutats es queden buides.
b) Hem trobat l’Ernest molt canviat.
c) Esperaven tranquils la sentència del jutge.
d) En Josep es mostrava preocupat.
e) Hem anat al restaurant mexicà nou.
f) La presidenta ha adoptat una actitud inadequada davant el conflicte plantejat.
g) Ella cuida molt la seva figura artística.
h) El nen portava la camisa trencada.
i) El pare es conserva molt jove.
j) Ha penjat la cortina estampada.
2. Indica si els complements en negreta són atributs o predicatius i després substitueix-los pels pronoms febles que hi corresponguin.
a) En Froilà és baix.
b) El riu va ple.
c) S’ha fet ric.
d) Les muntanyes semblen llunyanes.
e) La Cristina es va posar vermella.
f) L’Antoni és el seu company.
g) Ja són les dues.
h) Es va presentar enfadat.
El CD, el CI, el CRV, el CC, l’Atribut i el Predicatiu: repàs
1. Digues quina funció sintàctica fan els sintagmes subratllats i substitueix-los pel pronom feble adequat.
a) Estimo molt en Carles.
b) No són pas els pitjors de la classe.
c) Sembla molt beneit, en Marià.
d) Aquesta senyora es manté jove.
e) Canta alegrement a la dutxa.
f) Faré un regal al meu amic.
g) M’he acostumat a la bona vida.
h) Va quedar sord a causa de l’accident.
2. Fes l’anàlisi morfosintàctica de les oracions següents.
a) Aquella senyora tan elegant ahir va robar un pot de detergent al supermercat.
b) En Manel és un noi molt rondinaire.
c) La teva amiga francesa va caure desmaiada ahir a la plaça del poble.
d) El meu veí del tercer morirà arruïnat a casa seva un dia qualsevol.
Col·locació i ordre dels pronoms
Quan hem de substituir dos o més complements per dos o més pronoms febles, els posem o bé tots plegats davant el verb o bé tots plegats darrere el verb. També cal tenir en compte que en la combinació de dos o més pronoms febles davant o darrere el verb, hem d’escriure l’apòstrof tan a la dreta com puguem.
Ex: me’l volia prendre volia prendre-me’l
Fixa’t, doncs, que, en agrupar-los, l’ordre en què els col·loquem segueix aquest esquema:
Reflexiu
2a persona
1a persona
3a persona
Adverbials
CI
CD/Atribut
SE
TE,US...
ME,ENS...
LI, ELS...
EL, HO...
EN, HI
COMBINACIONS DE CI + CD
a) Estructura CI (1a, 2a persones; reflexiu) + CD
em, et, ens, us; es + el, la, els, les; en; ho
CI CD
Ex: me’l va deixar (el llibre, a mi)
te’l donaré (el globus, a tu)
me’n porta (iogurts, a mi)
us la tancarà (la porta, a vosaltres)
ens ho dirà (això, a nosaltres)
porta-me-les (les claus, a mi)
torna-me’l (el bolígraf, a mi)
b) Estructura CI (els) + CD
el + el, la, els, les; en; ho
CI CD
Ex: els el dono (el llapis, a ells/elles)
els la porta (la maleta, a ells/elles)
els els ensenyo (els plats, a ells/elles)
els les compra (les llibretes, a ells/elles)
els en dóna (caramels, a ells/elles)
els ho diu (això, a ells/elles)
Nota: A la llengua parlada, hom sol reduir les combinacions els el, els la, els els, els les, els ho en una sola forma: ELS HI. Cal evitar aquesta combinació en els casos esmentats.
Exercici
1. Substitueix el CD i el CI d’aquestes oracions i fes-ne la combinació que calgui.
a) Deixarem les joguines als nens.
b) Fes la comanda als proveïdors.
c) Recomana als companys que hi vagin.
d) Envia el paquet als avis.
e) Voldria regalar aquests llibres als companys.
f) Dóna les instruccions als clients.
g) Ofereix pastes als convidats.
h) Posa el jersei als nens.
i) La portera explica als veïns el que ha passat.
j) En Nicolau porta regals als seus nebots.
c) Estructura CI (li) + CD
A les dues estructures anteriors el CI sempre s’ha col·locat davant el CD. Tanmateix, aquest ordre es canvia quan el CD és representat per el, la, els, les i el CI per li, que es transforma en hi. Observa aquests canvis:
LI + EL, LA, ELS, LES
蜉蜉
EL, LA, ELS, LES HI
蜉
L’HI
LA HI
ELS HI
LES HI
Per exemple: l’hi tornaré (el disc, a ell/a ella)
la hi deixaré avui (la recepta, a ell/a ella)
els hi prendré (els colors, a ell/a ella)
les hi conec (les trampes, a ell/a ella)
pren-los-hi (els contes, a ell/a ella)
compra-l’hi (el vestit, a ell/a ella)
Tingues en compte, però, que quan el pronom de CI li es combina amb els pronoms de CD en i ho, no fem el canvi de li per hi; així doncs, direm o escriurem:
li’n portaré (flors, a l’àvia)
li ho tornaré (això, al meu germà)
Exercici
1. Substitueix el CD i el CI d’aquestes oracions i fes-ne la combinació que calgui.
a) Aquest individu ha pres la cartera al passatger del bigoti.
b) Hem encarregat les postres a la Neus.
c) Ha cedit la paraula al sots-secretari.
d) He venut la brusa a la Joana.
e) Aviat retornaran el material a la Lluïsa.
f) Han apujat el sou al Sergi.
g) Dóna això al noi.
h) Regaleu el que vulgueu a la vostra amiga.
i) El pagès porta pomes a la mestressa.
j) He deixat la moto a la Sílvia.
COMBINACIONS AMB ELS CRV, C. PREDICATIUS I CC.
Quan combinem els pronoms de 1a, 2a i 3a persona amb els pronoms substitutius dels CRV, Predicatius i CC (en, hi), cal seguir la norma general, és a dir, primer col·loquem els de 1a, 2a i 3a persona i després en o hi.
Exemples: Us heu burlat d’en Pere: Us n’heu burlat.
Li parlava de les vacances: Li’n parlava.
Es va quedar sord: S’hi va quedar.
Em vaig llençar al riu: M’hi vaig llençar.
La duré al zoològic: La hi duré.
Vaig trobar-los a l’institut: Vaig trobar-los-hi
Observacions
a) Les combinacions pronominals en+en, hi+hi, en+ho, ho+hi, no són admeses ni possibles per la llengua. Així doncs, en oracions com ara
L’Albert porta aigua de la font
CD CC
solament podem substituir un complement o bé l’altre, però mai tots dos alhora:
L’Albert en porta de la font
L’Albert en porta aigua
b) Com que la pronunciació dels pronoms següents és idèntica, cal que distingeixis molt bé entre:
li (CI): li compra un cendrer (a ell/a ella)
l’hi (CD+CC): l’hi deixa (el compàs, a la taula)
l’hi (CD+CI): l’hi tornaré (el compàs, al meu germà)
l’hi (CD+Pred.): l’hi he trobat (en Pere, envellit)
li hi (CI+CC): li hi portaré la maleta (a ell, a l’estació)
Combinació de pronoms febles: exercicis
1. De les combinacions següents, indica la funció sintàctica dels complements verbals, substitueix-los per pronoms febles i fes-ne la combinació binària adequada.
a) Ens dediquem al bricolatge.
b) El vi es torna agre.
c) Envio la carta per correu.
d) Colliu el guix de terra.
e) Ens hem perdut pel bosc.
f) No us rigueu d’aquell noi.
g) T’estires al sofà.
h) En Marc es considera estudiós.
i) S’interessa per la música.
j) Els parla de l’excursió.
2. Fes el mateix:
a) Et prenien per poca-solta?
b) Us recordeu de l’accident?
c) Deixa el telèfon damunt la taula.
d) Treu aquesta escala d’aquí.
e) Ens porten a la Rambla.
f) M’avinc amb el meu germà.
g) El considero una mica tímid.
h) Li vaig trucar al despatx.
i) Dono l’anell per perdut.
3. Digues quina funció sintàctica fan els sintagmes subratllats, substitueix-los per pronoms febles i fes-ne la combinació adequada.
a) Duen els paquets a correus.
b) Traurem la pols del calaix.
c) Carreguen el carro a l’era.
d) La Pepa ha trobat un escarabat sota la paella.
e) Vendrem arracades al mig de la plaça.
f) Van trobar la Berta davant del bar de l’estació.
g) Feu xocolata desfeta als nens.
h) Posaré cianur al seu suc de taronja.
i) Parleu de l’operació als vostres fills.
j) Donarem les medalles al teu germà.
k) Escriu els exercicis a la llibreta.
l) Fes un petó a la Maria.
m) En Jordi va dir a en Pere que no s’enfadés.
n) Demanaré a en Cesc si vol sortir amb mi.
o) He deixat plantat en Biel.
4. Omple els buits amb la combinació adient (sempre dos pronoms).
a) Si necessiten tela, d’aquí a un parell de dies ___ ___ podrem servir un quilòmetre, si cal.
b) Quant deuen costar aquelles sabates de xarol? Quan vinguin els dependents, ___ ___ preguntarem.
c) Digues als músics que encara tinc les seves partitures i que ___ ___ tornaré tan aviat com pugui.
d) Els clients que vénen al nostre forn a comprar el pa, generalment ja porten bossa, però quan no en duen ___ ___ emboliquem amb un paper molt net.
e) Van demanar a l’empleat de l’agència de viatges l’adreça de l’hotel, però no ___ ___ va saber trobar.
f) Joan, afanya’t a fer el sopar als convidats i serveix-___ ___ de seguida, que ja els ronquen els budells...
g) Els seus amics saben mantenir secrets. Si mai volguéssiu descobrir-___ ___ algun, no ho aconseguiríeu pas.
h) Aquests informes són per als arquitectes: fes-___ ___ arribar tan aviat com puguis, que l’Enric i el Joan els esperen amb candeletes.
5. Fes l’anàlisi morfosintàctica completa de les oracions següents.
a) El meu amic confiava massa en les seves possibilitats.
b) Aquest hivern, la neu ha tallat totes les carreteres de muntanya.
c) Aquests nois tan cridaners no aprovaran mai el curs.
d) Encara conserva viu el record d’aquell amic tan estimat.
e) En Lluís tot el dia pensa en la Lluïsa.
6. Encercla la resposta més adient.
* L’entrenador va decidir que els estrangers no jugarien, però no ___ va comunicar fins una hora abans del partit.
a) els ho b) els hi c) s’ho d) els el
* Quan ja ___ anava, el van cridar novament.
a) ‘s b) se’n c) se n’ d) es n’
* Aquells tortells són boníssims. Si no s’ho creu, ___ i comprovi-ho vostè mateix.
a) tastil’s b) tasti-los c) tasti’ls d) tasti-lis
* ___ demà plou a bots i barrals, no sé pas ___ vindrem a l’excursió.
a) sí ... si b) si ... s’hi c) s’hi ... s’hi d) si ... si
* El disbarat ja estava fet! Era inútil penedir ___.
a) –ho b) –se’n c) –lo d) –s’hi
* En Raül no pot ni veure la Matilde: tot el dia ___ critica.
a) l’ha b) li c) la d) l’hi
*Si encara no teniu aquest electrodomèstic, compreu ___ com més aviat millor.
a) –se’l b) ‘l c) –hi d) –vos-el
* Si em deixeu la serra mecànica, aquest vespre ___ tornaré.
a) us la b) us-la c) vos la d) vos-la
* Els advocats ja tenen preparat l’informe per a l’alcaldessa i han anunciat que demà ___ lliuraran.
a) li b) l’hi c) la hi d) se la
* Plou molt i no tinc paraigua, però ___ igual mullar-me.
a) m’és b) més c) és d) mes
* Es tornà vermella de cop. ___ tornà de seguida.
a) se’n b) s’hi c) se n’hi d) s’ho
* Per al Paco, ells no fan res ben fet; només sap veure ___ els defectes.
a) –los b) –lis c) –els d) ‘ls
* La Cristina ha demanat roses i en Josep ___ ha portades un pom.
a) li n’ b) n’hi c) n’ d) se’n
* En Teodor li va dir: “No et precipitis: mira ___ bé abans de prendre cap determini.”
a) –tu b) –t’ho c) ‘t’ho d) ‘t-ho
* Això que us han dit, oi que ___ ha posat malament?
a) s’us b) es us c) se us d) se vos
* Van assegurar que li cantarien les quaranta, però veig que no ___ han cantades.
a) les hi b) lis c) se les d) se li
* Li volia prendre el punyal dels dits, però no va aconseguir d’agafar ___.
a) –l’hi b) –la-hi c) –se’l d) –li-ho
* Els formularis que ell em va demanar, ___ envio per correu certificat.
a) els els b) els n’ c) la hi d) els hi
* Demà explicarem aquests acudits als amics. Quan ___ expliquem es faran un fart de riure.
a) els ho b) els hi c) els l’ d) els els
* Va entrar al bar de sempre. Com que el cambrer ja sabia que volien un cafè, va començar a preparar ___.
a) –los-el b) –els-el c) –se’l d) –los-hi
* Si havia anat a comprar el pa, no és pas perquè fos un noi servicial sinó perquè el seu pare ___ havia manat.
a) –l’hi b) li ho c) s’ho d) n’hi
* En sortir al terreny de joc, el futbolista va notar que les botes li feien mal i ___ va canviar.
a) els hi b) se’ls c) se les d) les hi
* Els amenaçà dient que els estriparia el carnet i, davant l’astorament de tothom, va estripar ___.
a) –los-ho b) –ho-els c) –los-lo d) –los-el
* Aquell avi es desvivia per les noies del poble i els escrivia poemes. Es tancava totes les tardes per escriure ___ un parell.
a) ‘ls-en b) –lis-en c) –los-en d) –les-en
Substitució pronominal del CRV
Els pronoms que substitueixen el CRV són els següents:
a) Si el CRV està introduït per la preposició de: EN.
Ex. Dubtem de tot: En dubtem.
Parlen de l’aniversari d’en Joan: En parlen.
b) Si el CRV està introduït per les preposicions a/en/amb: HI.
Ex. En Carles s’ha acostumat a la bona vida: En Carles s’hi ha acostumat.
Penseu en mi: Penseu-hi.
No es relaciona amb el veïnat: No s’hi relaciona.
Exercicis
1.Subratlla el CRV de les oracions següents i substitueix-lo pel pronom feble que calgui.
a) Ningú no renunciava al premi final.
b) Va bé acostumar-se a fer esport.
c) Només parlaven de futbol.
d) Noi, pensa en el menjar dels ocells!
e) Es dediquen a la venda de llibres vells.
f) No sap jugar a escacs.
g) S’entossudeix a negar els fets.
h) Parlen de la noia rossa.
i) Ha renunciat als plaers.
j) Viuen dels seus pares.
2. Indica si els sintagmes subratllats són CRV o no.
a) Vaig pensar en el vigilant.
b) T’has oblidat del fantasma?
c) Sempre passa per aquell carrer.
d) T’has adonat de la gràcia de la situació?
e) No s’acostumava a la foscor.
f) Em vaig recordar de les espelmes.
g) S’ha acomiadat dels seus familiars.
h) No m’agrada prescindir de les comoditats.
i) La metgessa va entrar a la consulta.
j) El jutge ha accedit al canvi de dia.
El CD, el CI, el CC i el CRV: repàs
1. Digues si els sintagmes subratllats són CD, CI, CC (en aquest cas,digues de quin tipus és) o CRV.
a) Treballa en aquest taller de mala mort.
b) S’ha acostumat a la bona vida.
c) Ensenya’m la moto nova.
d) Han detingut els culpables del robatori.
e) He deixat els meus apunts a la Maria.
f) No es recorda de l’Amèlia.
g) Em canso de tota la gent cridanera.
h) Entens el que t’estic dient?
2. Substitueix els sintagmes subratllats de l’exercici anterior pels pronoms febles que calgui i escriu correctament tota la frase.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
3. Fes l’anàlisi morfosintàctica de les oracions següents.
a) Els meus amics confien sempre en mi.
b) Cada dia llegeixo un capítol del llibre de lectura de català.
c) Avui pagaré els llibres a l’encarregat de la biblioteca.
d) Tota la nit vam parlar d’aquella pel·lícula tan bona.
e) Demà pagaré el rebut de la llum a la mestressa del pis.
f) Els nois del meu carrer compren molts rams de flors a les seves xicotes.
g) M’agraden les torrades amb tomàquet.
h) El veí del tercer toca un tango per a la seva dona.
i) Collirem roses vermelles del jardí per a l’àvia.
L'Atribut
Els pronoms febles que substitueixen l’atribut són els següents:
a) Si l’atribut és un complement determinat (introduït per un article, un demostratiu o un possessiu): EL, LA, ELS, LES.
Ex: En Pere és aquell noi del cotxe blau: En Pere l’és.
La Marta va ser la guanyadora: La Marta la va ser.
Em sembla que són els teus pares: Em sembla que els són.
b) Si l’atribut és un complement indeterminat (no és introduït ni per un article, ni per un demostratiu, ni per un possessiu): HO.
Ex: En Joaquim és alt: En Joaquim ho és.
La Mercè està malalta:La Mercè ho està.
La mare sembla més jove: La mare ho sembla.
Exercicis
1. Subratlla l’atribut de les oracions següents i substitueix-lo pel pronom que calgui.
a) Aquell és el meu metge.
b) Aquelles eren les candidates.
c) És molt tranquil.
d) Està bastant nerviosa.
e) La Pilar avui sembla més vella.
f) En aquells moments, l’Albert semblava una mica astorat.
g) No és pas això.
h) Era massa tard.
i) La combinació de vi amb gasosa no és gaire bona.
j) La Sílvia i la Mònica eren les millors.
k) L’Antoni és el seu company.
Exercicis repàs CD i CI ( abans examen)
1.Substitueix el CD i CI d'aqustes oracions i fes la combinació que calgui:
1) Deixarem les joguines als nens.
2) Fes la comanda als proveïdors
3) Recomana als companys que hi vagin.
4)Envia el paquet asl avis
5)Voldria regalar aquests llibres als companys
6)Dóna les instruccions al clients
7) Ofereix pastes als convidats
8)Posa el jersey als nens
9) La portera explica els veïns el que ha passat.
10) En Nicolau porta regals als seus nebots
2. Ara amb la combinació de pronoms que se't proposa crea les oracions amb els complements que calgui:
exemple:
a) La hi ha venut: Ha venut la brusa a la Joana.
b) Les hi hem encarregat:
c)La hi ha cedit:
d) La hi ha venut:
e) L'hi retornaran:
f) L'hi han apujat:
g) Dóna-li-ho:
h) Li ho regaleu:
i) li'n porta:
j) La hi he deixat:
El C. Circumstancial
Aquest complement reflecteix les circumstàncies de l’acció del verb. El CC pot ser:
a) Un SP
Ex. De matinada saltava pels marges.
b) Un SN
Ex. Vindrà dilluns.
c) Un SAdv
Ex. Ahir corria molt.
Escrivia molt malament.
Viu lluny del centre.
Tipus de CC: lloc, temps, mode o manera, quantitat, finalitat, causa, instrument, companyia...
Ex. Viu a París (lloc)
Va venir ahir (temps)
Caminava lentament (mode)
Inverteix en lletres per a la vellesa (finalitat)
Ho faig per obligació (causa)
Els va assassinar amb una pistola (instrument)
Ho comento amb el meu assessor (companyia)
Els pronoms febles que substitueixen el CC són els següents:
a) Si el CC és de lloc i està introduït per la preposició de: EN.
Ex. Vinc de Salou: En vinc.
Treu sabates de l’armari: En treu sabates.
b) Si el CC està introduït per qualsevol preposició que no sigui de: HI.
Ex. Vaig a Mataró: Hi vaig.
Pujava per les escales: Hi pujava.
Entrarem de franc: Hi entrarem.
Escriu malament: Hi escriu.
Exercicis
1. Assenyala el CC i digues de quin tipus és.
a) Anirem al concert.
b) Anava amb tu.
c) Vinc de Barcelona.
d) S’estaven a peu dret.
e) Sortiran tots de casa de l’avi.
f) Vindrem amb tren.
g) Dormo sense coixí.
h) Caminava lentament.
2. Substitueix els CC de les oracions de l’exercici anterior pel pronom que calgui.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
3. Subratlla el complement circumstancial de les oracions que en tinguin. De quins tipus són?
a) Sherlock Holmes es passejava per l’habitació amb pas ferm.
b) El seu marit ha desaparegut en circumstàncies estranyes.
c) No era un home de negocis.
d) He sortit aquest matí després de les vuit.
e) Després de la segona guerra mundial es desenvolupava un altre tipus de novel·la.
f) L’espelma de l’habitació es va apagar de sobte.
g) Silenciosament, vaig anar a la platja.
h) Porta encara els cabells rossos.
El CD
Els pronoms que
substitueixen el CD són els següents:
a) Si el CD és un
complement determinat (introduït per
l’article, un demostratiu o un possessiu): EL,
LA, ELS, LES.
Ex: Veig el nen:
El veig.
Han comprat els
llibres: Els han comprat.
Miro la Maria : La miro.
Miro aquelles
bicicletes: Les miro.
b) Si el CD és un
complement indeterminat, és a dir,
quan el CD no porta ni article, ni demostratiu, ni possessiu, o quan és
precedit d’un numeral, indefinit o quantitatiu que el determini: EN.
Ex: Busca bolets:
En busca.
Volen dues
cerveses: En volen dues.
Llegeixo algunes
revistes: En llegeixo algunes.
Llegeixo molts
contes: En llegeixo molts.
c) Si el CD és un
complement neutre, és a dir, si està
representat pels mots neutre això, allò
o una oració subordinada en funció de CD: HO.
Ex: Em dius això
o no?: M’ho dius o no?
Miràveu allò:
Ho miràveu.
Volien que
vingués l’alcalde: Ho volien.
d) Si el CD fa
referència a la 1a o a la 2a persona, o bé si recau sobre el mateix subjecte
(reflexiu): EM, ENS, ET, US, ES.
Ex: La Laura em pentina.
Et cridaran a les set.
Exercicis
1. Subratlla el CD i substitueix-lo per algun d’aquests pronoms febles: el, la, els, les (i variants).
a) Regalarà el cotxe al seu fill gran.
b) Doblegaré els papers per la meitat.
c) Portava les ulleres al revés.
d) Duia la perruca torta.
e) Ha fet un petó a l’altre noi.
f) Havíeu exigit els comptes.
g) Renta els plats primer, si et plau.
2. Subratlla el CD i substitueix-lo pel pronom en (i variants, com n’, -ne, ‘n).
a) Porta guix!
b) Ha rebut moltes cartes d’amor.
c) S’han negat a fabricar armament.
d) En aquella paradeta venen braçalets.
e) Hem comprat un parell d’enciams.
f) L’oncle Albert també dissenya armaris.
g) Vam haver d’encendre tres llumins.
3. Subratlla el CD i substitueix-lo per algun d’aquests pronoms: en/el, la... (i variants).
a) Han imposat les seves lleis.
b) Comprarem albergínies a la plaça.
c) M’agradaria olorar aquests clavells.
d) Si continuem així, perdrem clients.
e) Amb aquest negoci no obtindrem gaires beneficis.
f) Primer de tot cal coure el peix.
g) Pintaven les parets de color verd.
4. Subratlla el CD i substitueix-lo pels pronoms ho/el (i variants).
a) Faig allò.
b) Defensarà el seu germà a peu i a cavall.
c) Arrencà el rave sense gaire esforç.
d) El batlle prometé que enjardinaria la ciutat.
e) Està disposat a veure el ministre.
f) Hem vingut per ajudar el teu gendre.
El CI
El CI
Els pronoms que
substitueixen el CI són els següents:
a) LI i ELS substitueixen els complements indirectes singulars o plurals,
sense distinció de gèneres (a diferència del CD).
Ex. Va donar les notes
al pare: Li va donar les
notes.
Va donar les
notes a la mare: Li va donar
les notes.
Portava flors
als malalts: Els portava
flors.
Portava flors
a les malaltes: Els portava
flors.
Atenció: Cal recordar que
el pronom lis no existeix en català.
La forma de CI plural és ELS.
Més Exercicis
5. Subratlla el CD de cada oració, digues si és determinat, indeterminat o neutre, i fes-ne la substitució pronominal adequada.
La combinació de CD + CI
a) Els pagesos no venen directament els seus productes.
b) El forner pasta el pa.
c) Els nois han trencat un vidre.
d) L’aigua del pantà ha engolit el poble.
e) La petita no pot obrir la porta de la cuina.
f) Van escriure una carta als seus amics.
g) Esperarem el carter tot el dia.
h) Aquesta noia ha comprat dos llibres d’acció a la llibreria.
i) No sap què farà a la vida.
j) Tinc uns quants regals per a tu.
6. Subratlla els CI de cada oració i fes-ne la substitució pronominal adequada.
a) Doneu la roba al drapaire.
b) Aquests nens han mentit als seus pares.
c) Vol fer un jersei a la seva néta.
d) Comprem la verdura a les pageses.
e) Avui repartiran els premis als guanyadors.
f) La Rosa telefona sovint als seus parents de França.
g) No expliquis aquests drames a les nenes.
h) La junta ha comprat un ram de flors a la poetessa.
i) Farà fer una casa al seu paleta de confiança.
j) Per Nadal enviarem torrons a les nostres cosines.
7.Substituïu el CD i el CI de les oracions següents per pronoms febles:
La Laia tramet l'informe al president
La Laia tramet l'informe a la presidenta
La Laia tramet la notícia al president
La Laia tramet la notícia a la presidenta
En Martí notifica els resultats al secretari
En Martí notifica els resultats a la secretària
En Martí explica les novetats al secretari
En Martí explica les novetats a la secrètaria
En Biel infla la pilota al fill del veí
En Biel infla la pilota a la filla del veí
En Biel infla la pilota als fills del veí
En Biel infla la pilota a les filles del veí
8. Omple els buits amb les combinacions binàries corresponents:
a) Assumpta, ja he enviat el certificat a la Pilar Castells;................... he enviat per correu urgent.
b) com és que no has sabut trobar les claus del cotxe?.......................... vaig deixar ben a la vista.
c) Els manisfestants pretenien entrar a l'Ajuntament, però els policies ......................van impedir.
9. Identifica el CD i el CI; substitueix, primer l'un, després l'altre, pels pronoms febles corresponents; finalment, combina'ls.
Ex.: La Montse donarà el llibre al seu germà
CD CI
La Montse el donarà al seu germà
CD
La Montse li donarà el llibre
La Montse l'hi donarà.
CD+CI
a) En Guillem comprava la taula per al seu amic
b) La professora explicava la història de Catalunya a la seva alumna,
c) Farem veure les faltes de l'exercici a l'alumne que no les hagi vistes,
d) El petit pren les joguines al gran,
e) Comprareu queviures per a l'excursionista,
f) Oferiràs flors al rebel,
g) Regalaries el brillant a un enemic?,
h) Digues a l'Antònia que vingui, i) Van oferir llibres a la mainada del barri,
j) El metge va receptar dos medicaments molt forts a la malalta,
k) Farà preguntes indiscretes a tots els assistents,
l) Demanarem als nostres companys les cassoles de terrissa
EXERCICIS repàs per aquest dies (setmana Santa):
1. Substitueix els CD pel pronom feble corresponent:
a) El professor repartia els exàmens.
b) Sempre llegeix novel·les de misteri.
c) Sempre té alguns caramels a la butxaca.
d) Ja tenim tres entrades per al cinema.
e) Agafeu el paper del terra.
f) Els actors van signar autògrafs.
g) Va ordenar que tothom s’aixequés de la cadira.
h) No he pensat el que havia de dir.
2. Substitueix els CI pel pronom feble corresponent:
a) Enviaré el programa d’activitats als veïns.
b) Vaig explicar els fets al meu amic.
c) Porta els paquets a les clientes.
d) El dissenyador va presentar la seva col·lecció al públic.
e) Donarem el condol a la família.
3. Identifica el CD i el CI; substitueix, primer l'un, després l'altre, pels pronoms febles corresponents; finalment, combina'ls.
m)
Portarem els biberons als menuts,
n) L'organització d'ajut enviarà medicaments als
necessitats,
ny) Avisàvem als qui telefonaven que l'exposició era tancada,
o)
Compràrem cent caixes de galetes als fabricants,
p) Guardarem el tros de pastís per
als nens,
q) No van passar els missatges als agents secrets,
r) Vaig pregar a la Maria i a
la Rosa que tornessin d'hora,
s) Dóna els regals als avis,
t) Obria la porta a tots,
u)
Llegia el poema a la núvia,
v) No farà el discurs a aquestes persones,
w) He enviat les
2
postals als meus col.legues,
x) Donaré els ous més frescos als nens,
z) Consultarem la
decisió als membres del jurat.
IRREGULARITATS
DEL VERB
Els
verbs de la primera i de la tercera conjugació són tots regulars, com a molt
podem trobar algunes alternances ortogràfiques (busca, busques, puja, puges,
caça, caces). El verb anar tot i la
seva terminació es conjuga com els verbs de la segona.
Els verbs de la segona, en canvi, estan plens d'irregularitats. Anem a veure'n
les més importants centrades totes elles en el lexema:
1 . 1. En els verbs JEURE,
TREURE, NÉIXER alternem les vocals temàtiques tòniques amb
"E" i les àtones amb "A". (néixer, naixia).
2 2. Els verbs COLLIR,
COSIR, ESCOPIR, TOSSIR I SORTIR alternen les vocals temàtiques tòniques
amb "U" i les àtones amb "O". (surto, sortia).
3 3. Els verbs VOLER I
PODER presenten formes tòniques amb "O" i amb "U"
mentre que les formes àtones són normalment amb "O" excepció feta del
present de subjuntiu que el fan tot amb "U" encara que sigui àtona.
(pugui, puguis, pugui, puguem, pugueu, puguin).
4 4. Hi ha verbs que alternen
formes velars i no velars en el lexema (trec, tregui, però treu, trauré).
Per no equivocar-se s'han de seguir els consells següents:
Els verbs que tenen la primera
persona del present d'indicatiu acabada en "C" presenten una
"G" al perfet simple, al present i a l'imperfet de subjuntiu. (ric, rigué, rigui, rigués).
Els infinitius i els gerundis no
presenten mai forma velar.
(saber i voler i no sapiguer o volguer).
5 5. L’IMPERATIU es forma a partir del present d’indicatiu i del present de
subjuntiu. Les segones persones s’agafen del present d’indicatiu i les
altres del present de subjuntiu. Hem de tenir present que hi ha uns pocs verbs en que no és així i que la
segona persona no s’agafa del present
d’indicatiu: vulgues, pugues, estigues, digues, sàpigues. Com veieu són
formes en què la segona persona del
singular de l’imperatiu presenta
"GU" i, per tant, la segona persona del plural també en portarà:
vulgueu, pugueu, estigueu, digueu, sapigueu... És a dir, totes les persones de l’imperatiu també la portaran.
vulgues, vulgui, vulguem, vulgueu, vulguin.
Recordeu que les frases negatives es fan amb el present de subjuntiu (Beveu, no
begueu),
A
més a més el llibre comenta altres irregularitats com:
- - Hi ha verbs que el present
de subjuntiu tenem les terminacions –a, -es, -en en comptes de –i, -is,-in.
És el cas dels verbs saber i cabre ( sàpiga, sàpigues,
sàpiga, sàpiguen; càpiga, càpiguen,
càpiga, càpiguen)
- - Terminació –es
en la 2ª persona del singular de l’imperatiu
Dir: digues ( digui)
Saber: sàpigues ( sàpiga)
Estar: estigues ( estigui)
Tenir: tingues (tingui)
Voler: vulgues
(vulgui)
Poder: pugues
(pugui)
Ésser: sigues
( sigui)
- - Canvis de conjugació: alguns verbs canvien, en determinats temps, les
terminacions pròpies de la seva conjugació per les dels temps equivalents d’una
altra:
Tenir i venir
Tingués i vingués
( passat simple, imperfet subj)
Tingueres, vingué ( passat simple Ind.) no dormires, dormí
Tingut, vingut (participi)
Estar:
Estigueres, estigué ( passat simple Ind.)i no cantares, cantí
ELS DETERMINANTS
L'ARTICLE
L'article definit
la (davant de i, hi, u, hu àtones de paraules de gènere femení) |
|||
L'article indefinit
L'article personal
el | el Pere | |
l' | l'Esteve | |
en | en Jaume | |
la | la Rosa | |
l' | l'Anna (la Isabel) |
Les contraccions from ngt1776
DEMOSTRATIUS I POSSESSIUS
Els demostratius
De proximitat
aquest, aquesta
aquests, aquestes
això
De llunyania
aquell, aquella
aquells, aquelles
allò
Els possessius
Un sol posseïdor
el meu, la meva,
els meus, les meves
el teu, la teva, els teus, les teves
el seu, la seva, els seus, les seves
Posseïdor plural
el nostre, la
nostra, els nostres, les nostres
el vostre, la vostra, els vostres,
les vostres
el seu, la seva, els seus, les seves
DEMOSTRATIUS I POSSESSIUS
Els demostratius
aquest, aquesta
aquests, aquestes això |
|
aquell, aquella
aquells, aquelles allò |
Els possessius
el meu, la meva,
els meus, les meves
el teu, la teva, els teus, les teves el seu, la seva, els seus, les seves |
|
el nostre, la
nostra, els nostres, les nostres
el vostre, la vostra, els vostres, les vostres el seu, la seva, els seus, les seves |
NUMERALS, QUANTITATIUS I INDEFINITS
Els quantitatius
Invariables
massa
força
prou
més
menys
Variables
quant, quanta,
quants, quantes
tant, tanta, tants, tantes
molt, molta, molts, moltes
poc, poca, pocs, poques
bastant, bastants
gaire, gaires
Els indefinits
Davant de substantiu
algun,
alguna, alguns, algunes
cada
cada un, cada una
cadascun, cadascuna
tot, tota, tots, totes
altre, altra, altres
tal, tals
qualsevol, qualssevol
mateix, mateixa, mateixos, mateixes
cert, certa, certs, certes
Pronoms
Per a les persones
algú
ningú
cadascú
tothom
Per a les coses
alguna cosa
res
tot
#cccccc;">L'ADJECTIU
massa
força prou més menys |
|
quant, quanta,
quants, quantes
tant, tanta, tants, tantes molt, molta, molts, moltes poc, poca, pocs, poques bastant, bastants gaire, gaires |
Els indefinits
algun,
alguna, alguns, algunes
cada cada un, cada una cadascun, cadascuna tot, tota, tots, totes altre, altra, altres tal, tals qualsevol, qualssevol mateix, mateixa, mateixos, mateixes cert, certa, certs, certes |
||
algú
ningú cadascú tothom |
||
alguna cosa
res tot |

El substantiu
El gènere
FORMACIÓ DEL FEMENÍ. ESQUEMA
Formació del femení
|
Terminacions
|
Exemples
|
Norma general:
|
Masculí + a
|
nen – nena
gat – gata
fill - filla
|
1. Canvis en la consonant:
|
p --> b
t --> d
c --> g
u --> v
s -->
ss
|
llop - lloba
nebot – neboda
amic – amiga
hereu – hereva
gos – gossa
|
2. Canvis en la vocal e --> a
|
o--> a
u --> a
|
alumne – alumna
monjo – monja
europeu - europea
|
3. Canvis en la terminació
|
-na
-ina
-essa
|
orfe - òrfena
gall – gallina
alcalde -
alcaldessa
|
4. Arrels diferents
|
terminacions lliures
|
pare – mare
oncle – tia
marit – muller
home – dona
marrà – ovella
porc - truja
|
5. Invariables -aire
|
-ista
-cida
|
el/la cantaire
el/la suïcida
el/la dentista
|
6. Invariables referits a
animals
|
Forma + mascle/femella
|
la cadernera
mascle/femella
la balena
mascle/femella
el rossinyol
mascle/femella
|
Exercicis
1. Fes la flexió de gènere de les següents paraules:
M
|
F
|
M
|
F
|
M
|
F
|
tigressa
|
russa
|
perdiu
|
|||
botiguer
|
gat
|
companya
|
|||
esclava
|
comtessa
|
amiga
|
|||
truja
|
heroi
|
serf
|
|||
europeu
|
viuda
|
jueu
|
|||
mora
|
home
|
abellot
|
|||
biòleg
|
actriu
|
||||
filla
|
cosí
|
abat
|
|||
nebot
|
capatassa
|
promesa
|
|||
bessona
|
bruixot
|
sastre
|
|||
ase
|
egua
|
Marcel·la
|
|||
alumna
|
baró
|
alcalde
|
2. Classifica aquestes paraules que no tenen flexió de
gènere acompanyades d’un determinant definit o indefinit (el, la/un, una)
segons la particularitat que presenten:
còlera,
dentista, avantatge, formiga, coma, senyal, tortuga, ciclista, pendent,
fi, mosca, periodista, anàlisi, son, cadernera, artista, part, rossinyol.
SUBSTANTIUS DE GÈNERE INVARIABLE
|
||||||||
MOTS ACABASTS EN -ISTA
|
ALGUNS NOMS D’ANIMALS
|
CANVIEN EL SIGNIFICAT QUAN
CANVIEN DE GÈNERE *
|
TENEN UN GÈNERE DIFERENT EN CATALÀ i CASTELLÀ
|
|||||
M
|
F
|
M
|
F
|
M
|
F
|
V
|
C
|
|
1
|
||||||||
2
|
||||||||
3
|
||||||||
4
|
||||||||
5
|
*Digues quin significat tenen amb cada gènere.
3. Omple els buits amb l'article corresponent
- ____ canal de Panamà.
- Plou, però ____ canals encara no ragen.
- Ha escrit ____editorial per al pròxim número de la revista.
- Treballa com a corrector en ____editorial.
- A ____fi de la classe donarem les correccions.
- ____fi no justifica els mitjans (o sí?).
- Recorda’t d’apagar ____llums.
- ____llum del Sol és la millor per a la vista.
- Teníem molt____ son.
- Si us traeu ____ son de les orelles, vol dir que us espavileu.
- Tens ____ son profund.
- Aquest home és ____talent per a l’engany.
- Van demostrar ____talent exagerada quan va començar el dinar.
- ____terra de cultiu va quedar xop____ després de la pluja.
- ____terra de la cuina és brut.
- ____clau per a obrir la porta.
- No sóc partidari del refrany “____clau en lleva un altre”, però cal reconéixer que una gran part de la gent el posa en pràctica.
- ____pols origina múltiples molèsties als al·lèrgics, us en puc donar fe.
- ____pols d’Indurain era anormalment lent.
- ____salut i ____somriure de bon de matí fa que comencem el dia de millor humor.
- Fumar perjudica seriosament ____salut.
- Durant l’edat mitjana, els defensors dels castells excavaven ____valls profunds, també coneguts com fossats, perquè els assetjadors no pogueren accedir fàcilment a les muralles.
- Entre dues muntanyes, ____vall traspua verda i fresca.
- ____còlera és un sentiment d’ira extrema que cal controlar.
- Una de les malalties que majors problemes han donat al llarg de la història és ____còlera.
El nombre
FORMACIÓ DEL PLURAL. ESQUEMA
Formació del femení
|
Exemples
|
Observacions
|
1.Norma general:
Singular + s
|
llibre – llibres
nen- nens
|
|
2. Acabats en
a àtona:
Es canvia la
a per -es
|
dona –dones
poma – pomes
bicicleta- bicicletes
|
Alteracions:
-ca--ques: roca, roques
-ç--ces: plaça, places
-ja --ges: esponja, esponges
-ga--gues: amiga, amigues
-gua-- gües: aigua, aigües
-qua --qües: pasqua, pasqües
|
3. Acabats en vocal tònica:
+ -ns
|
camí – camins
germà – germans
avió - avions
|
Acaben en –s:
Sofàs, bebès, cafès, comitès, vostès...
|
4. Acabats en s, ç, x, ix, tx:
+-os
|
gas – gasos
braç – braços
reflex – reflexos
despatx – despatxos
|
Els acabats en s poden:
-duplicar la esa: ós – óssos, arròs – arrossos,
tros – trossos
-no duplicar la essa: país – països, nus – nusos, abús –
abusos
Fan el plural afegint –s:
apèndixs, artífexs,
índexs...
|
5. Acabats en –sc, -xt, -ig:
+ -s / + -os
|
disc – discs/discos
text – texts/textos
desig – desigs/desitjos
|
|
6. Invariables
-dies de la setmana
-acabats en –us
-alguns compostos
-altres
|
dilluns, dimarts...
virus, tipus, focus...
trencaclosques..
fons, emps, pols,
llapis...
|
|
EXERCICIS.
1. Fes el plural d'aquestes paraules
Adob Arbust Arròs Avi
Bec Canó Carro Casa Catàleg
Complex Compromís Congrés
Despatx Discurs Droga
El cactus El Dijous El dilluns El fons
El llapis El temps Embús Esqueix
Excés Fred Gos Interés La ics
L'alferes Llaç Llengua L'urbs
Maniquí Mas nus pa pís
1. Fes el plural d'aquestes paraules
Adob Arbust Arròs Avi
Bec Canó Carro Casa Catàleg
Complex Compromís Congrés
Despatx Discurs Droga
El cactus El Dijous El dilluns El fons
El llapis El temps Embús Esqueix
Excés Fred Gos Interés La ics
L'alferes Llaç Llengua L'urbs
Maniquí Mas nus pa pís
2. Ara,
passeu al plural els mots següents :
a)sofà _____________ f)llapis _____________
b)desig _____________ g)ajust _____________
c)individu _____________ h)cactus _____________
d)globus _____________ i)test _____________
e)text _____________ j)virus _____________
Exercici.
CATEGORIES GRAMATICALS
Fes l’anàlisi morfològica de les oracions següents :
- Els espectadors del cabaret aplaudeixen els actors cada nit.
- Els veïns del meu carrer no suporten el soroll dels cotxes.
- Tots hem quedat a les deu en una cantonada del carrer.
- No llegeixen malament.
- Entre tu i jo li donarem una empenta.
- Beveu llet descremada sense sucre!
- La Clara i el Toni viuen a Barcelona.
- Les hi hem vist a les onze.
- M’ho han dit a mi, això.
- Les patates, com les fan aquells cuiners?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada