El text

El paràgraf


Està format per un conjunt d'oracions que giren al voltant d'una idea. El final d'un paràgraf és marca amb un punt i a part.

Les oracions que formen un paràgraf estan lligades, cohesionades entre si. Totes fan referència a una única idea. El lligam que les uneix és la idea principal. Les altres idees que puguin aparèixer seran idees secundàries i la seva funció consistirà en recolzar la principal. Així a cada paràgraf, generalment, li correspondrà una idea.


     1 paràgraf = 1 idea


[ llegir full entregat a classe i fer l'exercicis ]

Tècniques d'estudi  

Llegeix el document entregat a classe i fes aquest exercici


Pràctica de les tècniques d’estudi

1. Llegeix atentament el text següent i subratlla el que consideris fonamental (paraules, idees
principals i idees secundàries).
2. Confecciona l’esquema.
3. Fes el resum.

«Així, doncs, la visió del món que emergeix de la física moderna es caracteritza per ser
orgànica, holística i ecològica. Podríem dir que és una visió de sistemes (...), i no pas
com l’entenen la gran majoria d’autors, ancorats encara en el paradigma newtonià. El
món ja no es pot percebre com una màquina formada per una gran quantitat d’objectes,
sinó que s’ha de concebre com una unitat indivisible i dinàmica, els elements de la qual
estan estretament vinculats.»

M. MARTÍNEZ MIGUÉLEZ. El paradigma emergente. Barcelona, Gedisa, 1993


1. La lectura exigeix les dues primeres tècniques: la lectura prèvia i la lectura comprensiva, a fi que es produeixi la comprensió del text.
La lectura prèvia és una lectura ràpida que permet de respondre la pregunta:
De què tracta el text?

La lectura comprensiva és lenta, i haurem de localitzar les paraules que ens caldrà buscar en el
diccionari; per exemple, holística. Després haurem de subratllar les paraules clau, les idees principals i les secundàries. En acabar la tècnica, haurem de saber respondre les preguntes següents: De quins conceptes parla el text? (paraules clau); Què diu d’aquests conceptes? (idees principals); Com es completa el sentit d’aquestes idees? (idees secundàries).

De quins conceptes parla el text?



Què diu d’aquests conceptes? Quines són les idees principals i secundàries?



2. La confecció de l’esquema exigeix haver d’escollir una de les formes que pot adoptar; per exemple, la forma numèrica o la forma d’organigrama.

Esquema:


3. El resum ha de ser entenedor. Cal escriure el text amb paraules pròpies, respectant els tecnicismes. També cal ordenar les idees, establint les relacions que hi ha entre elles.

Resum:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada